Passend Onderwijs
Alle kinderen verdienen een passende plek in ons onderwijs.
Iedere leerling groeit op zijn eigen manier.
Basisondersteuning.
Wij bieden alle leerlingen basisondersteuning. Basisondersteuning is wat alle scholen minimaal moeten bieden aan leerlingen. Voor leerlingen die meer nodig hebben, bieden we:
- Afgestemde leertijd, aanbod en pedagogisch/didactisch handelen, met hulp van onze leraarondersteuner.
-
Verrijking: compacte basisstof, aangevuld met uitdagende opdrachten en materialen.
-
Pedagogisch-didactische extra ondersteuning*: door specialisten, ambulante begeleiders van het samenwerkingsverband en collega-scholen.
-
Ondersteuning voor meer- en hoogbegaafde leerlingen: o.a. wekelijkse deelname aan de parttime HB groep van Talentenschool De Almgaard. Deze leerlingen draaien één dag per week mee met de fulltime HB groep. Dit is bedoeld voor alle leerlingen van de SOOLvA scholen.
-
Taalondersteuning (NT2/TOS): basis- en extra ondersteuning, pre-teaching, passende leermiddelen en hulp van Auris voor leerlingen met TOS (TaalOntwikkelingsStoornis).
Inbreng van leerlingen.
Alle leerlingen worden actief betrokken bij hun eigen ontwikkeling. Ze krijgen uitgelegd welke ondersteuning wordt ingezet en waarom. We werken aan een gespreksmodel dat past bij het ontwikkelingsniveau van elke leerling. Er wordt gevraagd naar hun eigen ervaringen en of ze aanvullingen hebben. De school en ouders bepalen de aanpak, maar de mening van de leerling helpt om de ondersteuning beter af te stemmen.
Onze specialisten op school.
Op onze school werken verschillende gediplomeerde specialisten samen om leerlingen in hun ontwikkeling te ondersteunen. We hebben specialisten voor taal, lezen, NT2, rekenen, dyslexie en meer- en hoogbegaafdheid. Medewerkers worden daarnaast verder opgeleid om hun expertise te vergroten.
Ons team beschikt over een kwaliteitscoördinator, een Kanjer- en antipestcoördinator en expertise rondom meer- en hoogbegaafdheid.
Leerlingen worden gescreend via logopedie en motorische onderzoeken door onze gymleerkracht en sportcoach. Zo kunnen we motorische of spraak-/taalproblemen vroegtijdig signaleren.
Extra ondersteuning*.
Als een leerling meer of andere ondersteuning nodig heeft dan in de basisondersteuning kan worden geboden, komt hij of zij in
aanmerking voor ‘extra ondersteuning’. De kwaliteitscoördinator kijkt dan mee en de leerling wordt besproken in het Schoolondersteuningsteam (SOT). Ouders zijn hierbij altijd betrokken. In het SOT zitten de leerkracht, kwaliteitscördinator en iemand van SWV Driegang (bijvoorbeeld een ambulant begeleider of orthopedagoog).
aanmerking voor ‘extra ondersteuning’. De kwaliteitscoördinator kijkt dan mee en de leerling wordt besproken in het Schoolondersteuningsteam (SOT). Ouders zijn hierbij altijd betrokken. In het SOT zitten de leerkracht, kwaliteitscördinator en iemand van SWV Driegang (bijvoorbeeld een ambulant begeleider of orthopedagoog).
Ons gebouw is volledig toegankelijk en ingericht voor persoonlijke verzorging. Voor medische handelingen heeft de school geen specialisten in huis, maar we ondersteunen waar mogelijk binnen onze bevoegdheden.
Samenwerkingsverband Driegang.
Scholen werken samen binnen een Samenwerkingsverband (SWV) om voor alle kinderen een passende onderwijsplek te bieden. Onze school is aangesloten bij SWV Driegang. Het doel is dat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen binnen het regulier basisonderwijs of, wanneer nodig, het speciaal (basis)onderwijs. Passend (of inclusief) onderwijs richt zich op wat leerlingen nodig hebben, in plaats van op hun beperkingen.
Belangrijke doelen van passend onderwijs zijn:
-
Onderwijs bieden dat aansluit bij de behoeften van elke leerling;
-
Leerkrachten en scholen begeleiden om extra ondersteuning in de klas te kunnen geven;
-
Ervoor zorgen dat alle kinderen naar school kunnen en niet thuis komen te zitten;
-
Ondersteuning en een passende plek zo dicht mogelijk bij huis bieden, bij voorkeur op de school van keuze van ouders;
-
Goede samenwerking tussen onderwijs en Jeugdhulp.
Arrangement.
Soms kan Driegang een arrangement toekennen, bijvoorbeeld extra begeleiding of ondersteuning door een onderwijsassistent. Daarnaast kunnen we expertise inschakelen, zoals orthopedagogen, gedragsspecialisten en ambulant begeleiders. Dit gebeurt altijd op basis van een gezamenlijk plan en een ontwikkelperspectief waaraan ouders en leerling meedenken.
In de meeste gevallen kunnen kinderen hun hele basisschooltijd op de school blijven, met of zonder extra ondersteuning. We doen er alles aan om ieder kind passend te begeleiden. Als de ondersteuningsvraag te complex wordt of de veiligheid niet meer kan worden gewaarborgd, zoeken we samen met ouders en het SWV naar een passende onderwijsplek.